Отримання дозволу на будівництво будинку на власній ділянці


Купивши землю під забудову, не можна просто взяти і побудувати будинок. Потрібно отримати дозвіл на будівництво будинку на власній ділянці. Залежно від форми володіння ділянкою, узгоджується будівництво підсобних і господарських будівель, включаючи гараж.

Дозвіл на будівництво будинку
Для будівництва будинку потрібно державне дозвіл

Коли потрібен дозвіл

Робити дозвіл на будівництво капітального будинку на ділянці треба до початку робіт. Інакше рішенням суду будова можуть знести. Допуск отримують для будинку на території:

  • ІЖС;
  • на ділянці ЛПГ;
  • МЖС.

Дозвіл робить споруду законною і дозволяє вступити в право власності. Після цього можна прописувати в будинок сім'ю, передавати його у спадок і продавати.

Документ видається адресно, на ділянку. Воно зберігає свою силу при зміні власника в результаті продажу ділянки з будинком, передачі його у спадок і в інших випадках протягом строку дії.

Зразок документа для капітального будівництва
Зразок кадастрового паспорта для отримання дозволу

Дозвіл на будівництво на орендованій ділянці оформляється за загальними правилами згідно п.1 ст. 130 ГРК РФ. Категорія земель не повинна:

  • ставитися до заповідних фондів;
  • розташовуватися в місці проходження водо- і газопроводів, систем енергопостачання.

Якщо наділ орендований, то в договорі повинні бути прописані умови можливого капітального будівництва. На підставі ст. 40, 41 ЗК РФ орендар набуває рівні права з власником на спорудження капітальних будівель.

По завершенні будівництва запрошується БТІ і становить техпаспорт на будинок для отримання права власності. Ділянка залишається в постійно оплачуваної оренді.

Потрібно БТІ для складання документів на будинок
На завершення органом БТІ складається паспорт на будинок

Як отримати дозвіл

Список документів для отримання дозволу затверджений п.10 ст. 51 ГрК. Для оформлення дозволу на будівництво будинку на ділянці ІЖС, треба пройти кілька етапів:

  1. Отримати Містобудівна план ділянки, зробивши запит до місцевого відділу архітектури. Протягом 30 днів його зобов'язані видати безкоштовно. На підставі ст. 46 ГрК ч. 17, всю документацію збирають фахівці Архітектури.
  2. Скопіювати 2 сторінку кадастрового паспорта, накреслити на ній розташування майбутнього будинку. Вказати його розміри, відстань від сусідніх ділянок, вже побудованих на них будівель, червоної лінії. Позначити адреса ділянки та розрахункової площі будинку.
  3. Зробити ксерокопії паспорта заявника та документа, що підтверджує право власності.
  4. Подати заяву, адресовану голові місцевої адміністрації за формою, затвердженою Наказом Мінразвітія регіону № 251.

Потрібно пакет документів для дозволу на будівництво

Причиною для відмови видати дозвіл на будівництво будинку може бути відсутність в пакеті необхідних документів або неправильний план. Всі інші випадки відмови повинні бути викладені в письмовій формі. Їх неправомірність заперечується забудовником в суді.

Якщо документація оформляється після початку будівництва, дозвіл не видається.

Пільги для власників ділянок, призначених для ІЖС

Підготовка документації здійснюється на підставі статті 48 Містобудівного Кодексу. При будівництві індивідуального житла на присадибній ділянці, його реконструкції, ремонті та перепланування, не обов'язково залучати проектні організації. Власник може сам підготувати документи.

Додаток до СНиП 31-02-2001 дає визначення індивідуального будівництва. Це одноквартирного житлового будинку для проживання 1 сім'ї і близьких родичів.

Якщо в побудованому будинку одночасно проживають 2 або більше сімей, будинок має над землею більше 3 поверхів - власнику виписується штраф, а будівля зносять.

На ділянках ІЖС допускається будівництво житлового будинку не вище 3 поверхів над рівнем землі, для проживання 1 сім'ї. В цьому випадку не потрібно висновок Державної експертизи.

При зведенні будинків багатоквартирного і комерційного призначення дозвіл видають при наявності позитивного висновку Держекспертизи. У проект включають схеми прилеглих поблизу комунікацій, способи підключення до них і інші документи.

Оскільки багато будинків на ділянках СНТ і дачних кооперативів побудовані без оформлення дозвільної документації, була прийнята «дачна амністія». Вона дозволяла оформити дозвіл на споруджувані і вже побудовані заміські будинки. Діяла з 2006 року і скасовувала введення в експлуатацію будинків ІЖС.

З 01.04.2018 року її дію припинено. Тепер після завершення будівництва необхідно оформити введення будинку в експлуатацію і права на володіння.

після завершення будівництва необхідно оформити введення будинку в експлуатацію і права на володіння
Після завершення будівництва потрібно оформлення прав власності на будинок

У Москві і прилеглих районах введено в дію електронна система отримання дозволу. Користуються нею в основному капітальні забудовники, у яких є ліцензія на будівництво. Заява подається в онлайн формі, оформлення займає 10 днів, якщо всі необхідні правила дотримані.

Як отримати дозвіл на будівництво заміського будинку на землі під ІЖС

Необхідний перелік документів для дозволу на будівництво житлового будинку зазначено у п. 10 ст. 51 ГрК:

  • заяву голові адміністрації;
  • кадастровий паспорт на ділянку;
  • ГПЗУ - містобудівний документ;
  • Спозі - схема розташування капітального будинку на ділянці.

Посвідчення особи пред'являється особисто. З нього і кадастрового паспорта необхідно зняти ксерокопії, додати до заяви.

Ціна питання

Вартісні послуги дозволу на будівництво

Законом передбачено безкоштовне оформлення. Клієнт може заплатити проектної організації, якщо сам не зважитися накреслити Спозі.

При зверненні в спеціальну компанію, при бажанні скоротити термін оформлення, і не просиджувати самостійно під кабінетами - теж потрібно заплатити. Вартість послуг визначається прейскурантом компанії.

Термін оформлення та період дії документа

Зазвичай самостійне оформлення триває 40 - 60 днів. Це залежить від здатності забудовника швидко підготувати пакет документів, подати заяву. За нормами:

  • ГПЗУ - 30 днів з моменту запиту;
  • розгляд документів місцевою адміністрацією - 10 днів.

Термін закінчення дії дозволу вказано в документі. Для індивідуального будівництва житла це зазвичай 3 роки. Продовжити дозвіл можна в будь-який час, подавши заяву не пізніше, ніж за 2 місяці до закінчення діючого дозволу.

На будівництво багатоповерхових будинків і будівель комерційного призначення дозвіл видається терміном на 10 років. Або згідно з термінами в технічній документації.

Термін дії документа на будівництво будинку
Для різних будівель видається дозвіл з певним терміном дії

Недотримання правил продовження призведе до відмови і прийняття рішення про знесення.

Якщо той дім не розпочато або затягується, переходячи в довгобуд, дозвіл анулюється, і споруда повинна бути знесена.

В яких випадках дозвіл не потрібен

Дозвіл не потрібно для зведення будівлі на ділянках сільгосппризначення, що належать:

  • СНТ - садовому некомерційному товариству;
  • іншим організаціям і товариствам некомерційної спрямованості.

Досить узгодити його будівництво з правлінням кооперативу або органами самоврядування садівництва. При цьому слід виконувати вимоги статуту спільноти.

Особливість будівництва будинку на дачній ділянці, СНТ та інших некомерційних об'єднань:

  • будинок призначений для сезонного проживання;
  • адреси така будова не має;
  • прописатися в будинок на садовій ділянці не можна;
  • кредит на будівництво будинку на некомерційних землях не видається, в якості застави ділянку з будиночком не приймається.

Власник будинку на ділянці СТН може за власною ініціативою оформити дозвіл на будівництво. Багато дачі перетворилися в житло з постійним проживанням. У цьому випадку забудовник оформляє право власності і може звернутися до суду за дозволом оформлення постійної прописки.

Випадки, коли дозвіл на будівництво не потрібно

На відміну від ІЖС, на ділянки земель некомерційного призначення не підводиться централізовано система енергопостачання, водопровід. Питання зручностей і комфорту вирішуються на загальних зборах. Облаштування здійснюють власники своїми силами.

Реєстрація права власності на будівлі ІЖС

У липні 2015 року було затверджено закон № 218-ФЗ про створення єдиного реєстру нерухомості. Основним документом для оформлення права власності на будинок, побудований власником ділянки індивідуального житлового будівництва, вважається дозвіл на його зведення.

Реєстрація права власності

Будівля має відповідати запитам додатки до СНиП 31-02-2001 в поверховості і можливості для проживання 1 сім'ї. Чи не мати спільних стін з іншими будівлями, типу гаража і другого будинку:

  1. будовою присвоюється адреса;
  2. підводяться системи життєзабезпечення;
  3. забезпечуються умови проживання цілий рік;
  4. в письмовій формі оформляється згода другого чоловіка на дію щодо вступу в права власності;
  5. введення в експлуатацію - отримання технічного паспорта.

Після цього будинок на своїй ділянці потрібно поставити на облік в Росреестра. Зробити це можна:

  • особисто в МФЦ;
  • онлайн на офіційному сайті Реєстру.

Для цього спочатку треба оформити технічний паспорт на будівлю та присадибну ділянку:

  1. Написати заяву в місцеву адміністрацію про присвоєння ділянці і дому адреси.
  2. Оформити кадастровий паспорт - подати запит в Росреестр.

    Потрібно кадастровий паспорт
    Оформлення кадастрового паспорта

  3. Викликати співробітників БТІ. Вони оглядають будинок, роблять виміри. На підставі отриманих даних складають поверховий план і оформляють техпаспорт.
  4. Подати документи голові місцевої адміністрації і отримати дозвіл на введення в експлуатацію.
  5. Зареєструвати будь-яким зручним способом права власності на будівлю, внісши дані в ЕГРП - Єдиного Державного реєстру.
Реєстрація споруди в ЕГРП
Реєстрація об'єкта в Єдиному Державному реєстрі обов'язкове

На введення в експлуатацію дозвільні документи видаються тієї ж інстанцією, яка свого часу видавала дозвіл на будівництво. Кадастровий паспорт на ділянку оформляється при купівлі ділянки або отримання його у власність іншим способом. Після будівництва будинку в нього треба внести зміни.

Для введення в експлуатацію будівлі на земельній ділянці ІЖС необхідно пред'явити документи:

  • посвідчення особи;
  • заяву про введення в експлуатацію будинку;
  • документ на право володіння ділянкою;
  • кадастровий паспорт на землю;
  • дозвіл на будівництво;
  • технічний паспорт з поверховими планом;
  • квитанцію про сплату держмита - 350 руб.

Заява пише власник власності за встановленою формою. У ньому вказуються:

  • найменування підрозділу Росреестра, куди заявник подає документи;
  • адреса об'єкта реєстрації;
  • призначення будівлі;
  • дані власника.
Введення будинку в експлуатацію, вимагає пакету документів
Для введення будинку в експлуатацію потрібно подати повний пакет документів

При оформленні часткової власності подають документи з даними і присутні при оформленні всі претенденти на частку.

При подачі заяви про вступ до право власності через МФЦ, документи оформляються 12 днів. Безпосередньо Росреестр обробляє їх протягом 10 днів.

При здачі документів на оформлення, заявник отримує на руки розписку про їх прийом з докладним переліком всіх паперів і зазначенням дати, коли буде готове свідоцтво.

здача документів
При здачі документів слід взяти розписку

Випадки припинення дії дозволу на будівництво

Дозвільний документ припиняє свою дію в декількох випадках:

  1. будинок введений в експлуатацію;
  2. закінчився термін дії, зазначений в документації, а продовження не було оформлено;
  3. будівельні роботи не розпочаті;
  4. зведення будівлі призупинено, ситуація розцінюється як довгобуд;
  5. споруджуваний об'єкт не відповідає заявленій документації.

При зміні господаря дозвіл продовжує свою дію. Воно має адресне призначення - прив'язане до ділянки, а не власнику.